maandag 2 november 2009

Reflecterend stuk

Artikel 1:

Abraham Art, http://www.abrahamart.nl/

Dit artikel was een folder over Abraham Art. Dit is een galerie waarin veel actuele kunst tentoongesteld staat.
Hier ben ik heen gegaan en ik vond het ontzettend leuk.
Er zijn heel veel verschillende kunstenaars te vinden uit alle uithoeken van de wereld.
Ik zelf heb een paar favorieten, namelijk Claus Costa, Christiaan Lieverse, Rodrigo Saramago en Eva Gramm. Maar er zijn ook werken van bekendere kunstenaars als Corneille en Herman Brood.
Ik houd zelf het meeste van schilderkunst en Claus Costa en Christiaan Lieverse vind ik heel erg goed. Claus Costa uit Rio de Janeiro maakt heel kleurrijke schilderijen met foto’s van bekende mensen erin verwerkt. Zelf hebben we twee van zijn werken thuis hangen. Één met Che Guevara en een andere met Marilyn Monroe.


De andere schilder die ik bewonder is Christiaan Lieverse. Hij komt uit Utrecht en haalt inspiratie uit allerlei plaatsen uit de hele wereld maar met name uit Azië.
Hij schildert mensfiguren en gebruikt vooral grijstinten.


Artikel 2:

Volkskrant
Winnaars oeuvreprijzen BKVB bekend
ANP
Gepubliceerd op 15 oktober 2009 11:39, bijgewerkt op 11:45


AMSTERDAM - Beeldend kunstenaar Willem Oorebeek, ontwerper Willem Velthoven en architect Herman Zeinstra zijn de winnaars van de Oeuvreprijzen 2009 van het Fonds BKVB. Dit maakte een woordvoerster van het Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst donderdag bekend.

Met de oeuvreprijzen voor beeldende kunst, vormgeving en bouwkunst, die eens in de twee jaar worden uitgereikt, wil het Fonds BKVB kunstenaars, vormgevers en architecten met een bijzondere staat van dienst en een belangrijk oeuvre in de schijnwerpers plaatsen.

Architectuurcriticus Hans van Dijk krijgt de Prijs voor de kunstkritiek. Curator Suzanne Oxenaar krijgt de Benno Premselaprijs, een prijs voor mensen die een inspirerende en stimulerende rol hebben gespeeld voor meerdere generaties kunstenaars, vormgevers of architecten.

Aan alle prijzen is een geldbedrag van 40.000 euro verbonden. Daarmee is het een van de grootste prijzen die in Nederland worden uitgereikt binnen de culturele wereld. De prijsuitreiking is op 4 december.

Dit artikel vond ik interessant omdat het gaat over de grootste prijzen die je kan winnen in “onze wereld”. Ik kende de mensen die de prijzen dit jaar winnen niet en door dit artikel ben ik op internet gaan zoeken naar deze mensen en hun werk.

En bij Willem Oorebeek vond ik deze afbeelding:
En deze afbeelding vind ik erg mooi. Ik houd van het tijdschrift Elle en vind dat al kunst op zich, maar hij heeft door meerdere keren over elkaar heen te drukken weer iets totaal nieuws ervan gemaakt.


Over Willem Velthoven kon ik helaas niks vinden.
En over Herman Zeinstra vond ik wel weer wat, namelijk deze afbeelding:


Ik vind dit erg mooi omdat het bijna helemaal van glas is. Het is erg open en natuurlijk door de materialen. Het nadeel is dat er totaal geen privacy is, dus als woning zou dit minder functioneel zijn.

Artikel 3:


Deze foto stond op de site van Dagblad De Limburger. Dit was de tekst die erbij stond:

Nacht van de Nacht niet helemaal donker
Om het begin van de wintertijd te vieren vond in de nacht van zaterdag op zondag voor de vijfde maal de Nacht van de Nacht plaats. In heel het land waren er nachtelijke activiteiten. Ook in Limburg zochten groepjes mensen de duisternis.
Zo was er in het buitengebied van Noorbeek een excursie om op zoek te gaan naar nog echt donkere plekjes. In Maastricht konden mensen zich laten voorlichten over het leven van nachtvlinders en vleermuizen, maar ook konden bezoekers sterren tellen.Met de Nacht van de Nacht vragen de Stichting Natuur en Milieu en de Provinciale Milieufederaties aandacht voor de schoonheid en de functie van de duisternis, die steeds meer onder druk staan door de alsmaar toenemende verlichting. Een donkerder Nederland is volgens de milieuclubs beter voor trekvogels, nachtdieren en mensen.
Dit is niet meteen waar je aan denkt bij kunst, maar ik vond de foto zo mooi en kunstzinnig dat ik daarom het artikel ging lezen en besefte dat niet alles kunst genoemd hoeft te worden om kunst te zijn.
Dit soort activiteiten zorgen ervoor dat mensen zich op een kunstzinnige manier gaan uiten en ontstaan er dit soort foto’s.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten